Wycinanie papieru, narzędzia, DIY, tutorial

"Siostra, jestem w centrum handlowym w pasmanterii i jest tu coś takiego jak papier do decoupage, kupować?" "Bierz!"
Dostałam pierwszy arkusz wiele lat temu. Pamiętam, że był w kaczki, ale kupiłabym nawet gdyby był w centki pantery. Kiedy dotknęłam gładkiej kredowanej powierzchni nie bardzo wiedziałam co mam z nim zrobić. Wycinać to pewne, ale co dalej? Po kilku latach pracy z serwetkami papier okazał się niezłym wyzwaniem.
Nie było jeszcze facebooka, nie było wielotysięcznej społeczności doświadczonych koleżanek, które coś podpowiedzą. Było za to malutkie forum na gazeta.pl, na którym padały pierwsze nieśmiałe pytania techniczne. Tak zaczęła się moja przygoda z domalowywaniem, cieniowaniem i wszystkimi technikami malarskimi. Było oczywiste, że bez tego nawet najbardziej perfekcyjnie wycięty motyw będzie wyglądał jak naklejka.
Czy ktoś jeszcze pamięta, że pierwsze profesjonalne produkty zaczęły do nas napływać poprzez pasmanterie równolegle ze zaopatrzeniem papierniczym?
Wycinanie to podstawa i esencja techniki decoupage. Był taki moment, że klasyczny decoupage pochłonął mnie całkowicie, stąd nazbierało mi się kilka narzędzi. Najbardziej przydają mi się proste nożyczki - mają wielkość około 10-11 cm. Ich długie i precyzyjne zakończenie pozwala na swobodne wycinanie najróżniejszych motywów. Zdarza się jednak, że trudno nimi dotrzeć we wszystkie zakamarki. Wtedy z pomocą przychodzi mi nożyk obrotowy. Z czasem wycinam nim dużo szybciej niż nożyczkami. Prowadzę go jak długopis nie odrywając ręki lub etapami na krótkich odcinkach. Bardzo ważna jest tak zwana podkładka samonaprawiająca. Jest wykonana z materiału, dzięki któremu wymienne ostrze nie tępi się zbyt szybko. Muszę się tu przyznać, że oczywiście musiałam zebrać własne doświadczenia i spróbować używać nożyka na sklejce. Pomijając niewygodę, nożyk bardzo szybko był w opłakanym stanie, więc pobiegłam po gumową podkładkę i używam jej od ponad 10 lat nie na własny użytek, ale również na warsztatach. Powoli czas na wymianę.
Na filmie poniżej pokazuję też nożyczki pęsetowe i inne z większym uchem dla osób, które mają większe dłonie i nie lubią jak im się coś wrzyna w kciuk.
Cokolwiek wybierzesz - narzędzie jest dla Ciebie, to Tobie ma być wygodnie. Ważne, żeby wycinanie doprowadzić do perfekcji.
Pozdrawiam Was serdecznie, Dorota z Kreatywnie.com

Komentarze

Popularne posty